کد مطلب:243752 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

چرا پیامبر اکرم امی نامیده شده است
[14] 5 - صفار گفته است:

جعفر بن محمد صوفی گفت: به ابو جعفر، (امام جواد علیه السلام) عرض كردم: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم! چرا پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله و سلم، امی نامیده شده است؟ حضرت فرمود: دیگران چه می گویند؟ عرض كردم: فدایتان گردم! گمان می كنند به این جهت پیامبر امی نامیده شده كه چیزی ننوشته است.

حضرت فرمود: دروغ می گویند، نفرین خدا برایشان باد، چگونه چیزی ممكن است در حالی كه خدای متعال در كتاب متقن خویش می فرماید: «او، كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آنها می خواند و آنها را تربیت می كند و به آنان، كتاب (قرآن) و حكمت می آموزد.. [1] و چگونه ممكن است چیزی را كه در حد



[ صفحه 18]



استادی نمی داند به آنها بیاموزد؟ به خدا سوگند! چنان بود كه رسول خدا صلی الله علیه و اله با هفتاد و دو یا هفتاد و سه زبان، می خواند و می نوشت و نام گزاری حضرت به «امی» از آن روست كه او، اهل مكه است و مكه از شهرهای مركزی و مادر است و این، گفته خدای متعال در قرآن كریم است كه «تا ساكنان ام القری (مكه) و اطراف آنرا بترسانی [2] » [3] .

[15] 6 - و نیز گفته است:

از علی بن اسباط و جز او، روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: همانا مردم گمان می كنند رسول خدا صلی الله علیه و اله، خط نمی نوشت و نمی خواند.

حضرت فرمود: دروغ می گویند، خدا لعنتشان كند؛ كجا اینگونه است؟ در حالی كه خدای متعال فرمود: «او كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده، رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را، بر آنها می خواند و آنها را، تربیت می كند و به آنان، كتاب (قرآن) و حكمت می آموزد، هر چند پیش از آن، همگی در ورطه ی جهالت و گمراهی بودند»؛ [4] آیا ممكن است به مردم، كتاب و حكمت بیاموزد؛ در حالی كه به خواندن و نوشتن، تسلط نداشته باشد؟!

راوی گفت: عرض كردم: پس چرا پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله، امی نامیده شده است؟

حضرت فرمود: پیامبر اكرم صلی الله علیه و اله با این تعبیر، به مكه منسوب گردید و این سخن خدای متعال است: «تا اهل مكه و مردم اطراف آن را، با پند های خود متنبه سازی...» [5] ؛ خدای متعال از شهر مكه، ام القری (مساوی مادر آبادیها) تعبیر فرموده، به همین جهت به آن حضرت امی (مساوی منسوب به ام القری) گفته شده است. [6] .


[1] جمعه: 62 \ 2.

[2] انعام: 6 \ 92.

[3] بصائر الدرجات: 245 ح 1.

[4] جمعه: 62 \ 2.

[5] انعام: 6 \ 92.

[6] بصائر الدرجات: 246 ح 4.